יום שישי, 31 ביולי 2015

על מישהו ועל כולם שרוצים לחיות. (156)



בעלון מס' 1070 מלפני שבועיים התפרסם קטע, שבהחלט סוחט נעירה מחמורים, על מה שהציגו פה בחג ה25.  מדובר בהצגת "מישהו", על פי  EVERYMAN  הַימֵי-בֵּינַיימִי    וככה על פי עורכת העלון:  "איזו חווייה תיאטרונית וגאווה קיבוצית-יזרעאלית זו הייתה!"   קראנו בנוסטלגיה. החמור נוער, מכשכש בזנב ומצליח לגרש זבוב, להנאתו.   

רק שהאיזכור נעשה בקשר להצגה בשם  "התאווה לחיים" שכמה חברה שלנו הולכים להשתתף בה בעפולה.  זה יהיה משהו משולב משלשה מחזות אבל שאף אחד מהם הוא לא EVERYMAN ?!  חשבנו שיש פה טעות וצלצלנו לזמרה שיש פה טעות.  היא חזרה ונשבעה שמה שכתוב בעלון הוא מדוייק ושום טעות.  מאחת מהמשתתפות התברר לנו     ש א ח ד  מהמחזות הנ"ל – "כולם רוצים לחיות" של חנוך לוין, מ ב ו ס ס על המחזה הימי-ביניימי ונא לברר.   השגנו את המחזה, שאף פעם לא ראינו ולא קראנו, אצל נגה שפירא, וקראנו במכה אחת. זמרה עורכת העלון צדקה והתנצלנו בששון.    ורק כמה מלים:

גם אצל חנוך לוין, כמו בEVERYMAN (או ב"מישהו) מגיע מלאך המוות לאסוף את מישהו. המישהו הזה, פּוֹזְנָא אצל חנוך לוין, מנסה למצוא אחרים שימותו במקומו. מה שקורה תוך כדי כך, זה תוכן ההצגה.

גם באליגוריה המקורית מלפני שמונה מאות שנים וגם בחג ה 25 שלנו, עושה הגיבור חשבון נפש ובסוף יורד לבור.  אבל אצל חנוך לוין הוא לא מת בכלל.  במקום זה , הוא מצליח לפתות ילד למות  במקומו. את הילד הזה שוחט מלאך המוות במקומו של פוזנא.

גם במקור וגם בחג ה25 שלנו מבקש הגיבור מהקרובים לו, ללַוותו אל הסוף. הם מסרבים למרבה האכזבה, עד שהוא יורד לקבר ואתו רק מעשיו הטובים.  כל זה בשפה פיוטית, בחיוך וּבְלִוְיָת  מזמורי תהילים.

ב"כולם רוצים לחיות" עושה חנוך לוין, כמו במרבית מחזותיו (לא ב"איוב" ולא ב"אשכבה"),  קונצרט פילהרמוני של גועל נפש ממיטב הצחנה האנושית ותועבותיה: לאורך כל ההצגה שוחטים ילדים, נופחים וחודרים מאחור, כורתים אשכים ומה לא,  בכמות שאפילו קיבת חמורים מתקשה לעכל.  חנוך לוין עושה את זה כל כך מקסים וכל כך מהנה את הצופים, בעיקר את הצופים הפולנים, עד שלמראה החרא-של-חיים שמוצג על הבמה – אפשר להשתכנע שעדיף, באמת, לוותר עליהם.  הצ'ופר בסוף הסיפור הוא שגיבור המחזה, פוזנא, ממשיך לחיות וימשיך לאכול את כל זה בדליים (יחד עם הקהל).

לפסגה הזאת לא הגענו בחג ה 25.  אנחנו מבקשים סליחה מחנוך לוין ז"ל ומיבל"א כל שְׁפוּטָיו.  אנחנו מייחלים שזמרה תיזכר ב"מישהו" בגלל מוצרי אמנות יותר נחמדים.

                        בקלנועיות חמורית


                        אמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה