יום ראשון, 2 באוגוסט 2015

רבותי ההיסטוריה צוחקת (202)


                               שׁוּם דָבָר לֹא אָבַד, לֹא נִּשְׁכַּח.......

בעיתון היומי שלנו כתוב (14.6.04) על מחקר שנערך בקרב בני הנוער (כנראה בענייני ציונות או תולדות המדינה או איך שקוראים לזה היום בתכנית הלימודים שכל פעם אנחנו מתבשרים על שיפורה).   כאן התברר שאחוז ניכר מהנוער דווקא כן יודע שמנחם בגין היה מפקד הפלמ"ח וש"אלטלנה" זה, בעצם, ספינת קאזינו באילת. 

לפני כמה חודשים טענו החוקרים שהנוער בישראל תופש את המקום המכובד  ה 33 מתוך 41 ארצות בהבנת הנקרא.  אין פלא שבן-גוריון זה נמל- אויר ויגאל אלון זה איפה שעושים חאראקה על יד הסינרמה וז'בוטינסקי זה רחוב.  וכל הכבוד לנוער, למוריו ולחומר לימודיו. בסך הכל זה מה שכתוב בכל מקום בשלטים מאירי עיניים וזה גם 100% של הנקרא ושל הבנת הנקרא.

לפני חמישים ושש שנים היו יורים במי שלא יודע מי זה מפקד הפלמ"ח ומה זה "אלטלנה" או לפחות, משאירים אותו עשר כיתות.  אבל ההיסטוריה מתפוצצת מצחוק לא בגלל בּוּרוּת או אי הבנת הנקרא.   היא צוחקת מפני שלפני ששואלים נוער מה הוא יודע, צריך לאבחן בדיוק מה הוא יודע על מה? ומה בכלל מעניין אותו.  נקודה.  אם היו החוקרים טורחים לבדוק כמה מהנוער יודעים מה הצבע של "מנצ'סטר יונייטד" או מי זה ה"סוּפֶּר מטורפי הסירחון" או כמה עולה עשב בקוסומוי, תיכף היה מתברר שהנוער שלנו תופש את המקום הראשון מתוך מאה וששים ותשע הארצות הנבדקות.

מעניין לדעת אם המחקר הציג לנוער שאלות כמו:  מה זה קיבוץ?   (כנופיית שודדי נדל"ן) מה זה הקרן הקיימת? (המוּתָג של דודי אַפֶּל)  מי ייסד את הקיבוץ?  (הקשת המזרחית ואילנה דיין)  מי זה טבנקין? (המאמן של "לוקומוטיב") איפה זה שדות-ים?  (על החוף בגואה). מי זאת  מַנְיָה שְׁוֹחַט?  (המתופפת החדשה של "הקעקועים בעכוזים")   וכולי, וכולי.

ולהשומע ינעם.       אֵיךְ בְּסוּרְיָה הַאֵצֶ"ל הָלַךְ.....     וחופש גדול נעים.

                                          בקלנועיות חמורית


                          אמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה