יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

אנחנו בכלל לא קיבוץ (265)



כמו רבים אנחנו מלקקים את הלשון בהנאה מהמדור הזה בעלון.  אחרי קריאתו בעלון מס' 1190, שם עסק הכותב  בלְמַה קוראים "משק" ולְמַה קוראים "קיבוץ" ואיפה אנחנו בתוך כל הבלבול,  בא לנו להזכיר לקוראים שאנחנו בהחלט "משק" אבל לחלוטין לא קיבוץ.  אנחנו "קבוצה".

אפילו הלוגו שלנו מנוסח ככה:  יזרעאל, קבוצת פועלים להתיישבות שיתופית בע"מ.    זה מה שכתוב אצל רשם האגודות.    פעם זה היה מאד איכפת אם אתה קיבוץ או קבוצה.   "קבוצה" זה היה לפי המודל של דגניה (א') וכנרת ועוד המון קבוצות כמו גבע, גניגר, משמר השרון, קבוצת השרון, חולדה, קב' שילר, רמת-יוחנן ועוד.

באנציקלופדיה העברית, תחת הערך "קבוצה" מופיעה בין השאר הפיסקה:      " הקבוצות הקטנות שראשיתן בעלייה השנייה הושפעו מזרמים אנארכיסטיים ומהסוציאליזם הקהילתי ודגלו במסגרת חברתית מצומצמת ואינטימית ובמשק חקלאי טהור.   ואילו חלק גדול מקיבוצי העלייה השלישית הושפעו מהזרם המרכסיסטי המהפכני וממהפכת אוקטובר ודגלו בארגון ארצי והמוני שיעסוק בכל תחומי העבודה והייצור".

אנחנו, ב1948 נהיינו "קבוצת יזרעאל". ככה חיינו לפחות עשר שנים עד שהמקום התאכלס באנשים שלא בדיוק תפשו מה פה ההבדל בין קיבוץ לקבוצה. זה גם מה שאִפיין את כל מדינת ישראל החדשה ביחסה לתנועה הקיבוצית. "קיבוץ" "קבוצה" – אותו דבר.   ההבדל הפך ארכיאולוגיה.

למה יזרעאל דווקא קבוצה?  נא לשאול את חזי ודני הרפז, שהם אולי זוכרים.   לנו, החמור, נתקעה ה"קבוצה" כמו מסמר במוח ועדיין קשה לנו לחיות  ב"קיבוץ יזרעאל" ולא ב"קבוצת יזרעאל".

ומוסיפה אשתנו לאחר הגהת הדברים: ...ואנחנו "קבוצה"  כי אנחנו קבוצת אנשים שקודם כל רוצים לחיות ביחד.    ילדים, בבקשה לא להפריע.


                                 בקלנועיות חמורית

                      אמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה