יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

.על יהודי, כומר פולני וכלב שנתלו ביחד. (266)



אנחנו לא בעסקי בית"ר ירושלים ובית"ר בכלל.  אבל מאז שהיינו עוד ילדים אנחנו זוכרים שהחברה האלה  שנאו קומוניסטים, תיעבו רוסים לבנים,   אפילו שטרומפלדור היה גם גנרל אצל הלבנים ואפילו שז'בוטינסקי ראש בית"ר גם כן היה רוסי, מה שהם לא ממש השתגעו לזכור.

פתאום, משום מקום, מופיע פה טַיקוּן  רוסי ומפזר מיליונים לצדקה וגם קונה את בית"ר ירושלים וככה מרים את המורל , גם את שלהם וגם את של חצי מהמדינה, אלה שחולמים בית"ר, מקדשים בית"ר ושואגים היידה! יאללה בית"ר!
אלא מה?   הטיקון הזה שמו  בישראל – גַיְידַאמֶק.  לסך כל הקולטורה של האוהדים השרופים של הקבוצה המהוללת זה אולי לא אומר שום דבר, השם הזה. בסך הכל עוד שם שמצלצל רוסית.  אז מה?     אבל לנו, החמור, חרק פה משהו תכף מההתחלה כמו שהשם הזה הופיע בכותרות.    הלכנו למי שמבין רוסית פה ושאלנו אם "גיידאמק"  זה לא במקרה "היידמק" בלשון סתם בני אדם (אצל הרוסים אין היגוי "הֵא"  ובמקום זה מהגים "גֵה" –  גורמונים במקום הורמונים).  התשובה הייתה שזה מה שזה בדיוק.
בסביבה של ילדותנו שכולם בה היו פולניה ואוקראינה ורוסיה, כולל הוריי, מוריי וספרי לימודיי – להגיד ששמו של מישהו הוא " הַיְידַמַק" זה כמו להגיד ששמו היטלר או חמלניצקי או פטלורה או אייכמן.   במאה ה17 היו ההיידמקים מין מנוול במיוחד של קוזקים שהגיחו מה"סְיֶיץ'" האוקראיני (ערבת ישימון,  מקלט לכל הארחי פרחי של אז)  והחלו להשליט בלגן וחורבן בכל אוקראינה המערבית, פולניה הדרום-מזרחית וגם רוסיה.   ל"זכותם" ייזקף הטבח הגדול באוּמַן, בבראצלאוו, ובעשרות עיירות אחרות.   הם טבחו ושדדו בכולם, אבל בעיקר ביהודים, שחמלניצקי, אחד ממנהיגיהם, קידש את השמדתם.
בתולדות ישוב קטן אחד שם  ושמו בְּיֶשׁוֹב, זכור ורשום איך שהם תלו שם יחד יהודי, כומר פולני וכלב, ללמד את כולם ששלושתם שווים אותו דבר.
איך יכול מישהו להגיע לישראל עם שם כזה ועוד לעשות מעצמו כזה רעש? חלק קטן מאוהדי בית"ר ירושלים היו אולי יכולים (בהתחשב עם יחסם לשחקנים ערביים) להיות היידמקים של חמלניצקי.   באוקראינה נחשב ההיידמק הזה גיבור לאומי, בעיקר מפני ששחט ואנס ושרף הרבה פולנים ורוסים.     אבל פה זה עוד לא לגמרי אוקראינה.
ואגב:  השם "הידמקים" נובע מהביטוי התורכי "היידה" שמשמעו:  להתחפף מפה !!!

                                 בקלנועיות תוּרכִּית
                                                אמן







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה