יום שישי, 7 באוגוסט 2015

לא להחזיר כלום (302)



אנחנו לא מבינים למה, איך, מאיפה ומדוע צריך להחזיר את רמת-הגולן לסוריה.  אנחנו לא מתנחלים ולא ארץ-ישראל השלמה. אנחנו מפא"יניקים של ההתיישבות העובדת.  מה שנקבע בהסכמי שביתת הנשק ב1948 (חוץ מהחזירוּת הירדנית בעניין סעיף 8 של אותם ההסכמים – הגישה לכותל) היה אז מקובל עלינו וגם על כל העולם. זה עד מלחמת ששת הימים.

אבל רמת הגולן זה סיפור שונה לחלוטין.  לסוריה אנחנו לא חייבים כלום. כל מה שהסורים עשו בגבול המשותף שלנו עד 1967 היה למרר לנו את החיים כמה שאפשר יותר.   הם גזלו מאיתנו את חמת-גדר וגם רצחו שישה שוטרים שנסעו לשם על אופניים.   במשך עשרים ואחת שנים הם לא חדלו לירות ולהפגיז את כל יישובינו. 

מי לא זוכר את השמות " מוצב גַ'אלַאבִינָה", "מוצב  דוֹרִיגַ'את" ו"בית המכס העליון" שהמטירו אש בכל יום שני וחמישי, שלא לדבר על הרס כל קיבוץ גדות בהפגזת תותחים ברברית.

ולהזכיר לעצמנו ולכולם: רמת הגולן איננה שטח סורי מימי אברהם אבינו. במשך התולדות מימי כנען,ארם,יוון ורומא, הצלבנים והתורכים, לא היה הירדן               גבול מדיני. 

תוואי הגבולות הטריטוריאליים בצפון של ימינו הוא תוצאה של דייסת הסכמים, שקרים והבטחות שהופרו מצד בריטניה לרוסיה הצארית, לצרפת ולאמיר חוסיין (של לורנס איש ערב) אחרי מפלת האימפרייה התורכית. כל זה על סמך הסכם סייקס-פיקו בעניין חלוקת המזרח התיכון בין המעצמות בריטניה וצרפת, הסכם שנעשה כבר ב1916.

עם מעט הפלסטינים, המתואלים,הדרוזים, הצ'רקסים והבדואים שהיו בסביבה אז לא היה על מה ולא היה עם מי לדבר.

עם המוסדות הציונים של אז דווקא כן דיברו. אז מה? אסור כבר לדבר?  מה שקבע איכשהו איפה יהיה גבול – היה לאן שהצבא הבריטי הגיע ב1918 .  נקודה. זה בזמן שגבולות סייקס-פיקו המקוריים כללו את כל הגולן והבשן ודרום לבנון עד צידון בטריטוריה אחת עם צפון פלשתינה.

סיפור הגבול עם סוריה הסתיים ב1923,  כאשר במו"מ בין הצרפתים לאנגלים  נ ק ר ע ה רצועת רמת הגולן משטח פלשתינה-א"י וצורפה למנדט הצרפתי על סוריה ולבנון.    אפילו אז היו שם כנראה כמה חכמים (כמו גם סייקס וגם פיקו) שהבינו שהירדן בין דן לכנרת הוא גבול גרוע מבחינה טופוגרפית והוא משאיר את הסורים לעשות פיפי מרמת הגולן על הפלשתינאים-א"יים שבעמק החולה והכנרת ולאחרונים הוא משאיר רק לקנח ולשתוק ולהגיד שזה גשם.

זה לא הזיז יותר מדי לאנשים מצרפת ומבריטניה ולמה שיזיז?  כולם היו עסוקים בלסַמֵן  את הגבול בין גרמניה לצרפת ובלחלק מחדש את הבלקן ואת כל הקולוניות באפריקה.

בדיעבד, סימון הגבול "הבינלאומי" בין ישראל לסוריה בירדן הוא שגיאה נוראה שנעשתה על ידי גורמים שכיום אין להם שום חלק ושום נחלה במה שקורה בינינו לבין הסורים.  אז בבקשה:   לחזור אל סייקס-פיקו ואל כל האחרים ולעשות את זה יותר טוב. עד אז – לא להחזיר כלום.  וגם ללמוד מהבריטים ומאחרים:  הגבול עובר איפה שהצבא הגיע, טוב או לא טוב.


          בקלנועיות חמורית מדינית-צבאית.
                                                         
                        אמן.


                                                          

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה